Selasa, Mei 29, 2007

Kegiatan KKQ

Assalamualaikum w.b.t.
Saya menyeru kepada semua warga KKQ supaya menghantar email kepada saya berkaitan dengan sebarang kegiatan yang berkaitan dengan KKQ disekolah, daerah atau di mana-mana sahaja beserta dengan gambar. Sebarang maklumat bolehlah diemailkan kepada saya di alamat email saya seperti berikut; zainul64@yahoo.com
Wassalam

Tahniah Kepada Ustaz Muhammad Shafie


Seluruh Warga KKQ mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada Ustaz Muhammad Shafie Hj Ismail kerana menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2006 daripada Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Semoga anugerah yang diterima akan menjadi pendorong kepada beliau untuk bekerja dengan lebih gigih lagi.

TV 1 Live

























Sabtu, Mei 26, 2007

Dari Muhammad Faris

Assalamualaikum.

Adakah peperiksaan KKQ 2007 akan diawalkan?

Khamis, Mei 24, 2007

Dari Muhammad Luqman Al Hakim

Selamat bertugas kepada Pen Pengarah Kurikulum JAPIM KKQ yang baru. Didoakan agar beliau dapat meneruskan usaha-usaha untuk menjadikan KKQ sebagai satu subjek pilihan di sekolah-sekolah insya allah.

CD ROM Belajar Tarannum Interaktif



Assalamualaikum w.b.t.

Saya telah membangunkan sebuah perisian interaktif Belajar Tarannum Interaktif. Perisian ini menekankan konsep belajar sendiri secara latih-tubi. Pengguna boleh mendengar bacaan bagi satu-satu ayat (harakat tarannum) sebanyak mana yang dikehendaki dengan menekan butang yang tertentu. Turut dimuatkan dalam CD ROM ini, Nota Tarannum dalam format PDF dan juga beberapa Klip Video yang menarik. Kalau berminat bolehlah download DEMO seperti di URL berikut;


Harganya RM 20.00 termasuk belanja POS. Pesanan boleh dibuat melalui telefon atau SMS di nombor 012-4218590.

Sekian, Wassalam

Isnin, Mei 21, 2007

Dari Azlan Seri Perak

A'kum kpd teman2 mu'allimun KKQ.
Sekadar ingat-mengingati.. diharap kita semua dapat mendalami Qawaid Bahasa Arab supaya dapat mengajar ilmu rasm uthmani (terutamanya tingkatan 5)dengan baik kerana mungkin sukar mengajar rasm uthmani tingkatan 5 tanpa penguasaan asas Qawaid Bahasa Arab... "let us be the best among the best"
.. syukran

Ahad, Mei 20, 2007

Dari Azlan Seri Perak

A'kum, Kpd Ust. Mohd Shafie (Pen. Peng. Kurikulum JAPIM KKQ):
Hasilan di Mid Town Kuala Terengganu 14-17 mei 2007 seperti berikut :
  1. 1 set soalan kkq tahriri 2008 (belum taip)
  2. 1 set soalan kkq tahriri bank soalan belum taip)
  3. 1 set JSU tahriri periksa kkq 2008.
  4. 1 set JSU tahriri periksa kkq bank soalan.
  5. 1 set (4 bahagian) instrumen pemantauan perjalanan kkq di SMKA/KAA.harap tuan berpuas hati..

Khamis, Mei 17, 2007

DARI WAN FAJRULHISYAM

Saya lepasan KKQ smka tok jiring, k.trg. lepasan IPTQ (skrg Darul Quran). Syabas & tahniah pd us Zainul yg membangunkan laman web ini, Ust Shafie, ust Husaini dll, saya ucapkan selamat hari guru buat kalian, tak lupa buat guru2 kkq di seluruh M'sia. moga khidmat kalian beroleh pahala dr Allah dlm usaha memartabatkan generasi yg cintakan ilmu2 al-Quran. syakarallahu lakum wa ila lliqa'.

Dari Muhammad Luqman Al-Hakim

Assalamualaikum

Kepada semua warga KKQ diseluruh negara, saya mengucapkan Selamat Menyambut Hari Guru 2007. BERSABARLAH DALAM MUJAHADAH.KERANA SABAR IRU TERLALU INDAH

Rabu, Mei 16, 2007

Selamat Hari Guru


Assalamualaikum w.b.t.


Saya mengucapkan Selamat Menyambut Hari Guru kepada semua guru KKQ di seluruh negara. Semoga jasa dan pengorbanan anda semua selama ini diberkati Allah.


Wassalam

Sabtu, Mei 12, 2007

Panduan Tarannum & Qira'at

Assalamualaikum w.b.t.
Oleh kerana ada permintaan, saya telah memasukkan Panduan Tarannum & Qira'at dalam Laman Blog KKQ. Saya telah menyewa satu ruang dalam server berharga RM 115.00 setahun. Mudah-mudahan dapat membantu guru dan murid KKQ melaksanakan pembelajaran Tarannum & Qira'at secara online pada bila-bila masa.
Sila kunjungi URL berikut;
Wassalam

Dari Mohd Amir utk perhatian 3ka src-ipoh 07

utk perhatian 3ka src-ipoh 07, periksa kkq mungkin diawalkan seminggu pasal tarikh asal 26.6.07 bertembung dgn mesyuarat pengurusan japim (maklumat dari pegawai kkq japim)

Jumaat, Mei 11, 2007

Untuk Perhatian 3 ka src-ipoh 07

Assalamualaikum w.b.t.
Saya tak dapat nak jawab soalan tu. Kena hubungi Ustaz Shafie melalui nombor telefon yang diberi. Mungkin untuk mengelakkan bertembung dengan pepriksaan PMR dan SPM.

Dari 3 ka src-ipoh 07

Kenapa peperiksaan kkq dipercepatkan? kami ingin kn kepastian...

MESYUARAT KKQ DI DE PALMA AMPANG






Guru KKQ Jadi Juri Akademi al-Quran (AQ)


Warga KKQ seluruh negara merasa bangga kerana salah seorang guru KKQ, iaitu Tn. Hj. Muhamad Husaini bin Mokhtar, telah dipilih sekali lagi oleh TV9 menjadi Juri AQ Zon Perak. Semoga ini menyemarakkan lagi semangat kita sebagai warga KKQ.

Dari Mohd Amir


Saya berbangga dan bersyukur dgn usaha ust zainul membangunkan laman web kkq. Semoga ust berjaya mendapatkan sarjana dan memberi sumbangan utk kkq.

Saya ingin mencadangkan supaya diadakan konvensyen guru2 KKQ peringkat kebangsaan. Antara objektif: mengeratkan ukhuwah sesama kita,penyatuan buah fikiran,dll demi mengukuhkan lagi program KKQ.

Untuk Perhatian Liana

Assalamualaikum Liana.

Saya agak sukar memasukkan bahan tarannum dalam internet kerana saiz fail yang agak besar. Namun terdapat laman web yang boleh dijadikan rujukan dalam mengenali lagu-lagu tarannum. (Dalam Bahasa Arab Tarannum lebih dikenali dengan nama Ilmu al-Maqamat). Antara Laman Web yang boleh dirujuk adalah Laman berikut :

Dari Liyana

Salam.

Ustaz, di manakah sy boleh dptkan bahan2 yg berkaitan dgn Taranum di internet?

Khamis, Mei 10, 2007

STATUS KELAS KHAS KEMAHIRAN AL-QURAN

  1. Kelas kemahiran al-Quran adalah salah satu kegiatan kokurikulum yang dilaksanakan di SMKA dan KAA seluruh Negara. Namun begitu di sekolah berkenaan ia wajib dilaksanakan tiga jam dalam seminggu bagi setiap tingkatan mengikut sukatan pelajaran yang telah ditetapkan.
  2. Oleh kerana statusnya sebagai kegiatan kokurikulum, maka proses pembelajarannya dilaksanakan di luar jadual waktu rasmi. Ini bererti kelas ini terpaksa dilaksanakan pada sebelah petang jika murid terbabit berada pada sesi pagi. Sekiranya murid yang terbabit bersekolah pada sesi petang, maka kelas ini dilaksanakan pada sebelah pagi. Namun begitu ia menjadi tugas rasmi bagi guru.
  3. Adalah menjadi tanggungjawab pentadbir sekolah menggunakan budibicara mereka untuk menyusun jadual yang membolehkan guru yangterbabit datang lewat kerana mereka terpaksa pulang lebih lewat berbanding dengan guru-guru lain, begitu juga sebaliknya.
  4. Di samping itu murid-murid yang terlibat dalam kelas ini hendaklah dianggap telah mengikuti salah satu daripada kegiatan kokurikulum yang diwajibkan. Kehadiran mereka dalam kelas ini hendaklah diambil kira ketika memberi markah dalam kegiatan kokurikulum.
  5. Guru yang mengajar kelas tersebut juga hendaklah dianggap telah mengambil bahagian dalam kegiatan kokurikulum.
  6. Guru yang mengajar kelas tersebut secara khusus juga tidak diberi jawatan-jawatan berat seperti guru tingkatan dan seumpamanya. Ini bagi membolehkan guru terbabit memberi tumpuan yang sepenuhnya supaya kelas berkenaan dapat berjalan dengan baik.
  7. Pentadbir sekolah juga patut berusaha menambah bahan-bahan bantuan mengajar yang diperlukan serta mempastikan kelas berkenaan berjalan dengan baik.
(Dipetik dari Panduan Pelaksanaan Kelas Kemahiran al-Quran KPM)

Rabu, Mei 09, 2007

Dato' Siti Nurhaliza Membaca al-Quran

No Telefon Ustaz Muhammad Shafie Ismail

Assalamualaikum w.b.t.

Untuk makluman semua warga KKQ, Ustaz Muhamad Shafie Ismail yang bertanggungjawab terhadap KKQ boleh dihubungi melalui talian 03-88847268.

Sekian, Wassalam.

Masalah sfwan

Masalah sfwan kena rujuk kepada SBP. Rugi tak mengajar KKQ. Cuba hubungi Ustaz Ramli Nikman di JAPIM sekiranya berminat nak mengajar KKQ.

Dari sfwan

Saya dari opsyen KKQ tapi tak mengajar KKQ dari SBP Pekan. What happen?

Selasa, Mei 08, 2007

Bersama Syeikh Saad al-Ghamidi

Tilawah al-Quran oleh Dr Ahmad Naina'

Juara Akademi al-Quran 2006

Selamat Berjaya

Assalamualaikum

Kepada semua guru KKQ yang menghadapi temuduga hadiah biasiswa Sarjana dan Phd KPM, diucapkan Selamat Maju Jaya. Mudah-mudahan anda semua berjaya dalam temuduga tersebut. Antara yang saya dapat makluman berjaya dipanggil temuduga ialah Ustaz Husaini dan Ustaz Amir dan ramai lagi. Semoga berjaya.

Wassalam

Tilawah al-Quran oleh Syeikh Abdul Basit

Bagaimana Menghantar Ulasan

Assalamualaikum.
Untuk menghantar sebarang komen, ulasan atau artikel, sila klik perkataan ulasan. Kemudian taipkan pandangan anda di ruangan ini (Leave your comment). Kemudian Pilih butang "other" dibawah. Masukkan Nama anda. Kemudian klik butang Publish Your Comment. Selamat Mencuba.
Wassalam.

Dari AmFie_Sandakan

Assalamualaikum..

Selamat Thun Br Hijrah..
Ust Zainul yg dhormati terima kasih di atas sgl curahan tenaga ust...Blog ini cukp menarik, InsyAllah sedkt ms lg KKQ akan dijdkan sub... Btl ke Pep. u guru2 KKQ akn diadakan pa thn ni?

Dari Riping Melaka

Assalamualaikum nul.

Ni Riping Melaka. Saya cadangkan supaya kumpulkan soalan-soalan tahun lepas untuk dijadikan bahan latihan atau bank soalan. Jadi laman web ini akan selalu digunakan oleh guru kkq untuk mencari bahang kkq

Bahan Kurikulum

Assalamualaikum

Untuk warga KKQ yang memerlukan bahan-bahan KKQ termasuk bahan-ahan peperiksaan KKQ 2006, boleh memuatturun dari url berikut.
T. Kasih, Wassalam

Dari Muhammad Luqman Al-Hakim

Assalamualaikum ustaz...

kenapa ada komen yang tak berkaitan dengan KKQ disini..sepatutnya pengunjung-pengunjung bagi pandangan untuk memartabatkan subjek KKQ itu sendiri.
Tahniah kepada ustaz yang bersusah payah membangunkan laman ini..dan banyak hasil-hasil KKQ terutama dalam ICT yang ustaz telah tinggalkan sepanjang berada di JAPIM..ia amat-amat berguna pada kami dalam P&P di sekolah..syukran..

Dari jhq5704

Alhamdulillah..

kedengaran juga akhirnya berita baik tu walaupun baru nak dicadangkan.. KKQ akan jadi subjek. kami guru-guru KKQ amat mendoakan ini jadi realiti.. kesian budak2, wlaupun jadual dah disusun elok..tetap bertembung dengan kokurikulum, kelas tambahan dsb.... moga2 jadi kenyataan. syukran atas usaha ustaz, BKPIM., warga JAPIM semua

Dari hashar

Assalamualaikum
Tahniah atas penglibatan semua dalam memartabatkan Al-Quran Kalamullah.
Ana, Hasim dr IPIS Bangi, ada menyediakan perisisan cakera padat interaktif panduan asas tarannum bi al-Quran dalam 2 siri(RM12.50 setiap siri ).Sesuai utk semua peringkat pelajar, Guru KKQ dan orang ramai.Berminat, sila hubungi 019-2639322 atau E-mail pesanan : has_ipis@yahoo.com.myPenyataan ini dengan izin. Moga Allah memberikan hidayah dan taufiqNya ke atas kita semua. Amin.

Dari mysis

Moga ustaz dipermudahkan segala urusan bersesuaian dengan 'kerusi' yg ustaz duduki sekarang. Sesungguh terlalu banyak manfaatnya jika kita tahu dan faham (tak semestinya mahir-1 aset) bila kita bekerja dengan ICT-M ini. Ustaz bleh fikirkan dan sediakan 'tools' yg diperlukan utk kita anjak ke 1 tahap lagi di mana keperluan utk ust 'mengajar' secara atas talian pula - live Audio/Video-insyaAllah. Kemahiran yg ada dapat kita kongsikan demi pembinaan insan bertaqwa dan cemerlang akhirat-sekian dulu dari saya

Dari Jasmi bin Sa'don

Assalamualaikum.

Saya adalah diantara bekas guru KKQ bukan opsyen yang telah dilantik semula ke jawatan tersebut bermula 1 Mac 2007. Walau bagaimanapun saya belum boleh ke sekolah yang ditawarkan untuk jawatan ini kerana kekurangan guru pendidikan Islam di sekolah saya sekarang. Besar harapan saya semoga masalah ini dapat diselesaikan dengan secepat mungkin kerana saya sangat berminat menjawat jawatan sebagai guru kkq. Saya mengajar di SMK Jalan Kolam Air, Batu Pahat telah dilantik menjadi guru kkq ke SMK Gading, Batu Pahat. Tahniah dengan terbinanya Blogger ini, semoga ianya dapat dimanfaatkan.

Dari zie1978

Akum ustaz,

Saya harap ustaz membaca email dari saya tentang masalah menjalankan kelas kkq di sekolah saya.
Saya ingin memohon agar saya sebagai guru kkq di w.p labuan dipanggil oleh JAPIM untuk menghadiri kursus atau sebagainya yang berkaitan dengan kkq sebagai pengukuhan dalam subjek ini walaupun terdapat beberapa masalah dalam perlaksanaannya. terima kasih atas perhatian ustaz.

Dari Azlan Seri Perak

Assalamualaikum.
Ustaz Zainul yang dihormati ..
1. Apa status guru KKQ apabila dijadikan subjek (insya Allah)?..
2. Siapakah pegawai yang menggantikan ustaz di BKPIM (KKQ) ?
3. Terima kasih di atas sokongan moral dan tunjuk ajar selama ini ..

Dari jhq5704

Assalamualaikum

Ustaz dan semua warga KKQ..

Saya baru setahun di sabah dan baru nak menapakkan KKQ di sekolah saya.. doakan dan syukran kerana wujudnya web site kkq ini..wadah rujukan buat kami yg kekadang x tahu nak rujuk siapa di sekolah.
eh lupa nak tanya.. ustaz masih di japim??ke dah sambung belajar? kalau ustaz pindah...ustaz handle lagi tak web site ni??

Dari Zaidi

Saya bersetuju cadangan supaya dibuat bank soalan dalam laman web ini untuk soalan -soalan lepas dalam bentuk MS word. Ini memudahkan guru-gur KKq mengubah suai untuk dijadikan soalan peperiksaan pertengahan dan akhir tahun.

Dari Shafawi

Assalamualaikum...

Tahniah kerana dpt melanjutkan pelajaran.dan tahniah juga kerana membangunkan blogger ini..saya ingin memohon supaya diadakan contoh soalan untuk setiap tingkatan yang tidak terlibat dengan peperiksaan sijil.ini untuk memudahkan urusan guru2 kkq kerana proses untuk menyediakan soalan merumitkan dan kemungkinan tidak menepati format peperiksaan

Dari Warga SMK Agama Maahad Muar

Assalamualaikum..
Us Zainul...tahniah kerana berjaya mewujudkan laman web kkq ini..web ini byk memberi manfaat kepada semua warga KKQ.

Dari Madzlan

Assalamualaikum.

Us. zainul tahniah kerana dapat melanjutkan pelajaran. Semoga usaha murni anta membangunkan laman web ini mendapat keberkatan Allah swt. Laman ini amat berguna kepada semua warga KKQ.

Lagu Untuk Renungan (Selimut Putih)

Anak Arab Menghafaz al-Quran

Bacaan al-Quran oleh Dr Ahmad Naina'

SEKITAR BENGKEL DAN MESYUARAT KKQ 2006






Belajar dan Mengajarkan Al Qur'an

Setiap Mu'min yang mempercayai Al Quran, mempunyai kewajiban dan tanggung jawab terhadap Kitab Sucinya itu. Di antara kewajiban dan tanggung jawab itu ialah mempelajarinya dan mengajarkannya. Belajar dan mengajarkan Al Quran adalah kewajiban suci dan mulia. Rasulullah s.a.w. telah mengatakan : " Yang sebaik-baik kamu ialah orang yang mempelajari Al Quran dan mengajarkannya." Dalam hadits lain Rasulullah mengatakan :" Sesungguhnya seseorang yang berpagi-pagi pergi mempelajari ayat-ayat dalam Kitabullah lebih baik yang seperti itu daripada mengerjakan sembahyang sunat 100 rakaat." Dari hadits yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas , Rasululah juga mengatakan :
"Siapa-siapa yang mempelajari Kitabullah, kemudian diamalkannya isi yang terkandung di dalamnya, Allah akan menunjukinya dari kesesatan dan akan dipeliharanya pada hari kiamat dari siksa yang berat."

Jadi belajar Al Quran itu merupakan kewajiban yang utama bagi setiap mu'min , begitu juga mengajarkannya. Belajar Al Quran itu dapat dibagi kepada beberapa tingkatan , yaitu :belajar membacanya sampai lancar dan baik, menuruti kaidah-kaidah yang berlaku dalam qiraat dan tajwid belajar arti dan maksudnya sampai mengerti akan maksud-maksud yang terkandung di dalamnya dan terakhir, belajar menghafalnya di luar kepala, sebagaimana yang diajarkan oleh para sahabat pada masa Rasulullah, demikian pula pada masa sekarang dibeberapa negeri Islam.

Belajar Al Quran itu hendaklah dari semenjak kecil, sebaiknya dari semenjak berumur 5 atau 6 tahun. Sebab, umur 7 tahun sudah disuruh mengerjakan sembahyang. Rasulullah sudah mengatakan: " Suruhlah anak-anakmu mengerjakan sembahyang, bila sudah berumur 7 tahun dan pukullah (marahilah) bila dia tidak mengerjakan sembahyang kalau sudah berumur 10 tahun."

Menjadikan anak-anak dapat belajar Al Quran mulai semenjak kecil itu, adalah kewajiban orang tuanya masing-masing. Berdosalah orang tua yang mempunyai anak-anak, tetapi anak-anaknya tidak pandai membaca Al Quran. Tidak ada malu yang paling besar di hadapan Allah nantinya, bilamana anak-anaknya tidak pandai membaca Al Quran. Sebaliknya, tidak ada kegembiraan yang lebih memuncak nanti, bilamana orang tua dapat menjadikan anaknya pandai membaca Al Quran. Rasulullah s.a.w. telah mengatakan :" Tidak ada suatu keuntungan bagi seorang yang telah menjadikan anaknya pandai membaca Al Quran , kecuali baginya nanti pada hari kiamat akan diberikan suatu mahkota dari dalam syurga."

Pada tingkat pertama ini, yaitu tingkat mempelajari membaca Al Quran dengan baik, hendaknya sudah merata dilaksanakan , sehingga tidak ada lagi orang yang buta huruf Al Quran di kalangan masyarakat Islam. Di tiap-tiap rumah tangga orang Islam hendaknya diaktifkan benar-benar pemberantasan buta huruf Al Quran, sehingga setiap muslim yang menjadi keluarga rumah tangga itu sudah pandai semuanya membaca Al Quran dengan baik. Batas untuk mempelajari Al Quran itu hanya bila seseorang sudah diantar ke liang kubur.

Jadi, tidak ada alasan untuk tidak mempelajari Al Quran. Misalnya, karena sudah tua, karena sudah dewasa dan sebagainya. Dalam tingkatan pertama sekedar membaca Al Quran dengan baik, hal ini berlaku bagi anak-anak, orang dewasa maupun orang tua, pria ataupun wanita, semuanya berkewajiban untuk mempelajarinya.
Sesudah itu, barulah menginjak ke tingkat yang kedua, yaitu mempelajari arti dan maksud yang terkandung di dalamnya. Dengan demikian, Al Quran itu betul-betul menjadi pelajaran, petunjuk dan peraturan bagi setiap muslim dalam mencapai kebahagiaan hidup yang diridhai Allah. Untuk itulah terjemahan Al Quran ini disusun dan diterbitkan oleh pemerintah, dengan maksud agar terjemahan Al Quran ini dapat dipelajari oleh seluruh rakyat Indonesia dengan mudah.

Selain mempelajari cara membaca serta mendalami arti dan maksud yang terkandung di dalam Al Quran, yang terpenting adalah mengajarkannya. Jadi belajar dan mengajar merupakan dua tugas yang mulia lagi suci, yang tidak dapat dipisah-pisahkan. Sedapat mungkin hasil yang dipelajari itu terus diajarkan pula, dan demikianlah seterusnya. Sebagaimana yang telah dilakukan oleh Rsulullah s.a.w. , demikianlah beliau menerima wahyu, waktu itu juga terus diajarkannya kepada para sahabat, seketika selesai wahyu itu turun. Para sahabat pun berbuat demikian pula. Seterusnya, orang yang mendapat pelajaran dari para sahabat itu, melanjutkannya kepada yang lain. Demikianlah secara sambung mneyambung seperti rantai yang tidak putus-putusnya.

Jadi, pekerjaan mengajarkan Al Quran merupakan tugar yang sangat mulia di sisi Allah. Di dalam tugas mengajarkan Al Quran itu tergantung tiga kemuliaan yaitu: kemuliaan mengajar yang merupakan warisan tugas Nabi kemuliaan membaca Al Quran sementara mengajar dan kemudian memperdalam maksud yang terkandung di dalamnya.
Dengan mengajar terus menerus, ia akan menjadi orang yang mahir memahami Al Quran.Dari hadits yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang berasal dari Siti Aisyah r.a. Rasulullah bersabda:"Orang yang membaca Al Quran, lagi pula ia mahir, kelak mendapat tempat dalam syurga bersama-sama dengan rasul-rasul yang mulia lagi baik; dan orang yang membaca Al Quran, tetapi tidak mahir, membacanya tertegun-tegun dan tampak agak berat lidahnya (belum lancar) ia akanmendapau dua pahala."

Tajwid

Sebagian besar ulama mengatakan, bahwa tajwid itu adalah suatu cabang ilmu yang snagat penting untuk dipelajari, sebelum mempelajari Ilmu Qiraat Al Quran. Ilmu Tajwid adalah pelajaran untuk memperbaiki bacaan Al Quran. Dalam ilmu Tajwid itu diajarkan bagaimana cara melafazkan huruf yag berdiri sendiri, huruf yang dirangkaikan dengan yang lain, melatih lidah mengeluarkan huruf dari makrajnya, belajar mengucapkan bunyi yang panjang dan dan yang pendek, cara menghilangkan bunyi huruf dengan menggabungkannya kepada huruf yang sesudahnya (idgham), berat atau ringan, berdesis atau tidak, mempelajari tanda-tanda berhenti dalam bacaan dan lain-lain sebagainya. Ilmu tajwid itu diajarkan sesudah pandai membaca huruf Arab dan telah dapat membaca Al Quran sekedarnya.

Sabtu, Mei 05, 2007

Lagi Gambar Kursus KKQ Sepanjang Tahun 2006









Kursus KKQ Sepanjang Tahun 2006






Tajwid

Tajwīd (تجويد) dari segi bahasanya bermaksud melakukan sesuatu dengan elok yang berasal dari perkataan Jawwada. Pada istilah syarak, tajwid adalah ilmu yang boleh mengenalkan tempat bagi tiap-tiap huruf dengan memberi apa yang patut baginya dari segi sifat-sifat huruf itu seperti menyatakan dan menyembunyikan atau apa yang dimestikan bagi huruf-huruf itu dari sifat-sifat luar dari segi panjang, pendek, tebal, tipis dan sebagainya.

Anggaran ilmu tajwid itu ialah menyampaikan dengan sedalamnya kesempurnaan tiap-tiap sebutan dari ayat al-Quran. Para ulama menyatakan yang hukum bagi mempelajari tajwid itu adalah fardhu kifayah tetapi mengamalkan tajwid ketika membaca al-Quran adalah fardhu ain atau wajib kepada lelaki dan perempuan yang mukallaf.

Bukti Kebenaran Al-Quran

Adakah Mushaf Al-Quran di setiap rumah keluarga Muslim? Diduga jawabannya adalah "tidak"! Apakah anggota keluarga Muslim yang memiliki mushaf telah mampu membaca Kitab suci itu? Diduga keras jawabannya adalah "belum"! Apakah setiap Muslim yang mampu membaca Al-Quran mengetahui garis besar kandungannya serta fungsi kehadirannya di tengah-tengah umat? Sekali lagi jawaban yang diduga serupa dengan yang sebelumnya.

Kitab suci yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW, antara lain dinamai Al-Kitab dan Al-Qu’ran (bacaan yang sempurna), walaupun penerima dan masyarakat pertama yang ditemuinya tidak mengenal baca-tulis. Ini semua dimaksudkan agar mereka dan generasi berikutnya membacanya. Fungsi utama Al-Kitab adalah memberikan petunjuk. Hal ini tidak dapat terlaksana tanpa membaca dan memahaminya.

Dari celah-celah redaksinya ditemukan tiga bukti kebenarannya. Pertama, keindahan, keserasian dan keseimbangan kata-katanya. Kata yaum yang berarti "hari", dalam bentuk tunggalnya terulang sebanyak 365 kali ( ini sama dengan satu tahun), dalam bentuk jamak diulangi sebanyak 30 kali (ini sama dengan satu bulan). Sementara itu , kata yaum yang berarti “bulan” hanya terdapat 12 kali. Kata panas dan dingin masing-masing diulangi sebanyak empat kali, sementara dunia dan akhirat, hidup dan mati, setan dan malaikat, dan masih banyak lainnya, semuanya seimbang dalam jumlah yang serasi dengan tujuannya dan indah kedengarannya.

Kedua, pemberitaan gaib yang diungkapkannya. Awal surah Al-Rum menegaskan kekalahan Romawi oleh Parsi pada tahun 614; setelah kekalahan mereka dalam masa sembilan tahun di saat mana kaum mukminin akan bergembira. Dan itu benar adanya, tepat pada saat kegembiraan kaum Muslim memenangkan Perang Badar pada 622, bangsa Romawi memperoleh kemenangan melawan Parsi. Pemberitaannya tentang keselamatan badan Fir’aun yang tenggelam di Laut Merah 3.200 tahun yang lalu, baru terbukti setelah muminya (badannya yang diawetkan) ditemukan oleh Loret di Wadi Al- Muluk Thaba, Mesir pada 1896 dan dibuka pembalutnya oleh Eliot Smith 8 Julai 1907. Mahabenar Allah yang menyatakan kepada Fir’aun pada saat kematiannya: Hari ini Kuselamatkan badanmu supaya kamu menjadi pelajaran bagi generasi sesudahmu (QS 10: 92).

Ketiga, isyarat-isyarat ilmiahnya sungguh mengagumkan ilmuwan masa kini, apalagi yang menyampaikannya adalah seorang ummi yang tidak pandai membaca dan menulis serta hidup di lingkungan masyarakat terbelakang. Bukti kebenaran (mukzijat) rasul-rasul Allah bersifat suprarasional. Hanya Muhammad yang datang membawa bukti selainnya, Tuhan berpesan agar mereka mempelajari Al-Qur'an (lihat QS 29:50). Sungguh disayangkan bahwa tidak sedikit umat Islam dewasa ini bukan hanya tak pandai membaca Kitab Sucinya, tetapi juga tidak memfungsikannya, kecuali sebagai penangkal bahaya dan pembawa manfaat dengan cara-cara yang irasional.

Rupanya, umat generasi inilah antara lain yang termasuk diadukan oleh Nabi Muhammad : Wahai Tuhan, sesungguhnya umatku telah menjadikan Al-Qur'an sesuatu yang tidak dipedulikan (QS 25:30).
Tahap pertama untuk mengatasi kekurangan dan kesalahan di atas adalah meningkatkan kemampuan baca Al-Qur’an . Janganlah anak-anak kita disalahkan kelak di kemudian hari mereka pun mengadu kepada Allah, sebagaimana ditemukan dalam sebuah riwayat: "Wahai Tuhanku, aku menuntut keadilan-Mu terhadap perlakuan orangtuaku yang aniaya ini". (Disadur daripada
http://www.bakis5.com/qur'an.htm)

Penolong Pengarah Kurikulum Baru


Assalamualaikum w.b.t.

Penolong Pengarah Kurikulum yang menjaga Subjek Kelas Kemahiran al-Quran sekarang ialah Ustaz Muhammad Shafie bin Ismail (seperti dalam gambar di sebelah).